Het college van burgemeester en wethouders in Den Haag zegt dat de gemeente niet zal optreden tegen scholen die werken met de PBS-methode. De Haagse Stadspartij had daarom gevraagd.
PBS is een afkorting voor Positive Behaviour Support. Op vrijwel elke Haagse school wordt de methode gebruikt, om kinderen goed gedrag aan te leren door middel van het belonen van gewenst gedrag en het straffen van ongewenst gedrag.
De Haagse Stadspartij zei eerder veel signalen te hebben gekregen dat dit systeem heftige effecten heeft op individuele leerlingen, maar ook op de groepsdynamiek. "Zo ontstaat er een slechte en onveilige leeromgeving", zei fractiemedewerker Michel Vermeer (foto onder) van de Haagse Stadspartij. "Het bevorderen van goed gedrag is belangrijk op scholen, omdat 'negatief' gedrag altijd ergens een oorzaak heeft, maar de PBS-methode is een snelle methode gericht op de symptomen en biedt dus geen passende zorg en oplossingen."
Veel scholen werken met een 'muntjessysteem'. Kinderen die gewenst gedrag vertonen krijgen muntjes waarmee zij voordelen kunnen verdienen, zoals langer naar buiten in de pauze, terwijl kinderen die ongewenst gedrag vertonen geen muntjes verdienen en dus minder lang naar buiten mogen in de pauze of zelfs helemaal niet. Ook kunnen er voordelen in groepsverband worden verdiend als het aantal muntjes van de klas een bepaald aantal heeft bereikt. "Leraren geven hierbij aan dat dit zorgt voor een zeer ongewenste en onveilige vorm van sociale controle, wat resulteert in een zeer slechte leeromgeving met een heersende angstcultuur", aldus Vermeer.
Tekst gaat door onder foto.
Foto: HSP.
Geen signalen bekend
Het college antwoordt nu op schriftelijke vragen van de Stadspartij dat de Inspectie van het Onderwijs toezichthouder van het onderwijs is. De gemeente ziet geen rol voor zichzelf om de PBS-methode te onderzoeken. "Scholen hebben de vrijheid eigen keuzes te maken in de programma’s die ze inzetten ter bevordering van een positief schoolklimaat en het college kan en wil met informatie over het aantal scholen dat de aanpak inzet dan ook geen enkele vervolgstap ondernemen."
Het college benadrukt tot slot dat bij hen geen signalen bekend zijn dat de PBS-methode ernstige schade zou veroorzaken bij kinderen. "Het college deelt de opvatting van de Haagse Stadspartij dat er op alle scholen alles aan moet worden gedaan om een positieve leeromgeving voor alle kinderen te creëren. Voor het college is er geen aanleiding om aan te nemen dat de aanpak PBS dit niet bevordert."